Dokument Bordero w transporcie - czym jest i gdzie się go używa?

Dokument Bordero w transporcie – czym jest i gdzie się go używa?

Bordero to ważny dokument, używany w transporcie drogowym. Zawiera on listę towarów, jakie są przewożone pojazdem. Najszersze zastosowanie ma w logistyce ładunków drobnicowych. Słowo pochodzi z języka francuskiego i oznacza „bordereau” czyli listę lub rachunek.

Czym dokładnie jest dokument Bordero?

Taki dokument zawiera dokładne informacje dotyczące przewożonego ładunku, czyli na przykład liczba palet lub jego waga całkowita. Znajduje również zastosowanie wtedy gdy chcemy szczegółowo opisać całość w rozbiciu na przesyłki w następujących przypadkach: jeden nadawca i kilku odbiorców, kilku nadawców i jeden odbiorca, kilku nadawców i kilku odbiorców.

Jest to dokument pomocniczy wymagany zawsze wtedy gdy potrzeba wszystkich informacji odnoszących się do poszczególnych pozycji przesyłki zbiorczej. Takimi informacjami będą tutaj nadawca, odbiorca, opis przesyłki i wskazówki dotyczące jak postępować z przesyłką zanim zostanie odebrana lub przesyłką za pobraniem.

Jeśli dokument jest precyzyjny, ułatwia to spedytorowi odbiorczemu szybko i sprawnie wykonać dzielenie przesyłek.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o Bordero?

Bordero odwołuje się do kopii dokumentu drogowego. Jeśli dana firma posiada jednostkowe opakowania to z powodzeniem może użyć tego dokumentu i przykładowo wysyłać drobnicę w jednym transporcie, a następnie rozdzielać ją na partie. Mamy wówczas dobrze zaplanowany transport drobnicowy, gdzie można ująć rodzaj opakowań i kolejność pakowania.

Dzięki Bordero unika się sytuacji pustego przejazdu i marnowania pakowności pojazdów. Można maksymalnie wykorzystać pojazdy do przewożenia i zaplanować rozmieszczenie ładunków.

Dodatkowa korzyść to większa pewność tego, że każda paczka jest zabezpieczona. Bordero dotyczy głównie transportu drogowego i kolejowego oraz pomaga zapewnić bezpieczeństwo przewozu.

Dokument Bordero, a indywidualna przesyłka

Ten dokument sprawdza się, jeśli chodzi o indywidualną dokumentację przesyłek. Nie trzeba stosować go gdy nadawca wysyła jedną paczkę do odbiorcy, bo wówczas wystarcza dowód dostawy. Natomiast gdy jest kilka przesyłek i jest to przesyłka skonsolidowana, wtedy Bordero musi być zastosowany.

Co więcej, odbiorca musi zaświadczyć, że otrzymał kompletną przesyłkę. Jeśli nie może tego zrobić, bo brakuje przesyłek lub są uszkodzone, to można zbadać czemu tak się stało. Dla spedytorów, ten dokument może być dowodem na wykonaną usługę przewozu i mogą ją traktować jako rozliczenie z klientem.

Warto też zaznaczyć, że sam dokument nie jest obowiązkowy, ale stosując go, można sobie znacznie ułatwić transport i zadbać o większe bezpieczeństwo przesyłek zbiorowych.

Dokument Bordero w transporcie międzynarodowym

Jeśli chodzi o transport o charakterze międzynarodowym, to wystawienie tego dokumentu leży po stronie spedytora nadawczego. Jest on odpowiedzialny za zrobienie dokumentacji i przesłanie jej do spedytora odbiorczego. Jest to istotne, ze względu na odpowiedni rozładunek, jak również ze względu na zminimalizowanie ryzyka pomyłki przy dzieleniu transportu na poszczególne partie.

Co do zasady wystawianie dokumentu Bordero w przypadku transportu o charakterze międzynarodowym spoczywa na spedytorze nadawczym. To właśnie on sporządza dokumentację, którą następnie przesyła do spedytora odbiorczego. Jest to kluczowe, jeśli chcą Państwo, aby ładunek został odpowiednio rozładowany. Mowa tu przede wszystkim o sprawności całej procedury, jak i o uniknięciu pomyłki na etapie dzielenia transportu na mniejsze partie.

Dzięki sprawnemu i jasnemu opisaniu ładunku spedytor odbiorczy bez przeszkód rozdzieli partie zbiorowego transportu na poszczególne partie, które trafią do końcowych odbiorców przesyłanych towarów.

Dokumentu Bordero nie trzeba wystawiać, ale warto to zrobić, aby ułatwić sobie wysyłanie przesyłek skonsolidowanych i zwiększyć jakość transportu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *